KONFERENCJA KOMITETU BADAŃ NAD MIGRACJAMI PAN
23.09.2023 - oprowadzanie kuratorskie - Galeria Arsenał
23.09.2023 (sobota) oprowadzanie po aktualnych wystawach – Galeria Arsenał w Białymstoku
10:30-12:00
Galeria Arsenał w Białymstoku - ul. Adama Mickiewicza 2, 15-222 Białystok (główna siedziba)
Zapraszamy Państwa na oprowadzanie kuratorskie po wystawie Marty Romankiv Najważniejsze Jest Pierwsze Wrażenie i Zuzanny Hertzberg Mechica.
Osoby zainteresowane zwiedzaniem wystaw, prosimy o kontakt z Panią Mają Mackenzie,
Marta Romankiv Najważniejsze Jest Pierwsze Wrażenie
Marta Romankiv zajmuje się sztuką zaangażowaną. Jej praktyka artystyczna często przyjmuje charakter partycypacyjny, sytuując się na granicy aktywizmu, sztuki oraz nauk społecznych. Główną część wystawy „Najważniejsze jest pierwsze wrażenie” stanowi najnowszy projekt artystki Sala do ćwiczeń, w ramach którego zaprasza ona osoby migranckie do stworzenia własnych przemówień prezydenckich. Romankiv zadaje tym samym pytanie o bierne prawo wyborcze nieobywateli* oraz o mechanizmy stosowane w polityce. Na projekt składają się: dokumentacja wideo warsztatów i wykładu z wystąpień publicznych (z którego pochodzi tytuł wystawy), przestrzeń do pisania, ćwiczenia oraz wygłaszania własnych przemówień, a także ich rosnące archiwum.
Urodzona w Ukrainie artystka mieszka w Polsce od ośmiu lat. Na wystawie znajdują się zarówno prace oparte na jej własnym doświadczeniu, jak i projekty partycypacyjne dotyczące praw obywatelskich, kierowane do osób migranckich. W ich efekcie powstają wizje przyszłości, wyrazy woli i propozycje rozwiązań problemów, z jakimi borykają się osoby niemające prawa głosu ani możliwości bycia wybieranymi przez swoje społeczności. Romankiv traktuje sztukę jako przestrzeń, w której artykułować mogą się idee niemożliwe dziś jeszcze poza nią, postrzegając swoją rolę jako inicjatorki wspólnotowych działań.
* Nieobywatele – osoby nieposiadające obywatelstwa kraju swojego zamieszkania.
Marta Romankiv (ur. 1995, Lwów) jest artystką interdyscyplinarną, twórczynią instalacji, prac wideo oraz sytuacji społecznych. Ukończyła ceramikę artystyczną w Lwowskim Państwowym Instytucie Sztuki Dekoracyjnej i Stosowanej. Kontynuowała studia w Polsce – na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, a tytuł magistry uzyskała na Akademii Sztuki w Szczecinie. Obecnie jest doktorantką Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Zuzanna Hertzberg Mechica
W tradycji judaizmu mechica to bariera oddzielająca w synagodze sekcję modlących się i mających pełen dostęp do obrządku mężczyzn od zmarginalizowanych kobiet. Intencją projektu Zuzanny Hertzberg jest pokazanie, że ten mechanizm segregacyjny przenosi się na życie społeczne i odwzorowuje się w sposobach zapisywania, utrwalania i dystrybucji treści archiwalnych, wymazywania z nich głosu kobiet.
W ramach obchodów 80. rocznicy powstania w getcie białostockim artystka prezentuje projekt poświęcony odzyskiwaniu herstorii żydowskich kobiet jako aktywnych i pełnoprawnych uczestniczek zbrojnego i cywilnego oporu w gettach i niemieckich nazistowskich obozach zagłady w Polsce, Ukrainie i Litwie. W swojej praktyce artystka, polska Żydówka, od lat tworzy herstoryczne, afektywne archiwum bojowniczek, podejmując próbę przywrócenia ich postaci zbiorowej pamięci historycznej.
Dla Hertzberg badanie przeszłości i własnej żydowskiej tożsamości jest też sposobem współtworzenia przyszłości. Na wystawie w Galerii Arsenał w Białymstoku artystka prezentuje także nowy cykl prac, zainspirowany feministycznym odczytaniem historii Lilit – rebeliantki z Edenu, będącej dla pokoleń współczesnych feministek symbolem wyzwolenia kobiet. Nawiązując do tradycyjnych wizerunków pierwszej kobiety, Hertzberg przekształca je i łączy ze swoim zaangażowaniem we współczesny ruch anarchofeministyczny, którego matronką i praprzodkinią jest Lilit.
Praca „Mechica. Indywidualny i zbiorowy opór kobiet podczas Zagłady” była prezentowana m.in. podczas 12. Biennale Sztuki Współczesnej w Berlinie oraz w Center for Jewish History w Nowym Jorku.
Zuzanna Hertzberg jest artystką interdyscyplinarną, artywistką i badaczką. W 2018 roku otrzymała stopień doktory na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Na jej praktykę̨ artystyczną składają̨ się̨ malarstwo, działania performatywne, tkanina oraz asamblaże. Jest autorką instalacji i kolaży wykorzystujących zasoby archiwalne. Angażuje się w indywidualne i kolektywne praktyki przeciwdziałające dyskryminacji oraz przemocy wobec osób i grup marginalizowanych.
Kontakt
W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.
Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.