KONFERENCJA KOMITETU BADAŃ NAD MIGRACJAMI PAN
- Szczegóły
- Sesje tematyczne
INTEGRACJA DZIECI Z RODZIN MIGRUJĄCYCH W POLSKICH SZKOŁACH I SPOŁECZNOŚCIACH LOKALNYCH (Izabella Main – UAM, Elżbieta M. Goździak – UAM)
Globalizacja, migracje zarobkowe dorosłych, ucieczki przed konfliktami zbrojnymi powodują wzrost liczby dzieci z rodzin migrujących osiedlających się w Polsce. Termin „dzieci z rodzin migrujących” obejmuje dzieci urodzone za granicą lub w Polsce, których rodzice urodzili się za granicą, dzieci w polskich lub mieszanych rodzinach, które część swojego dzieciństwa (i edukacji) spędziły za granicą oraz dzieci repatriantów, tj. dzieci urodzone w Azji Środkowej, które są repatriowane z rodzinami w ramach organizowanych przez państwo programów dla potomków obywateli polskich.
„Dzieci są przyszłością i przyszłość należy do nich”. Edukacja formalna jest często rozumiana jako klucz do przyszłości dzieci imigrantów, umożliwiający im integrację w społeczeństwie przyjmującym. Integracja jest jednak pojęciem spornym. Udana integracja, często zależy od płci i klasy społeczno-ekonomicznej oraz różni się w zależności od perspektywy, z której jest definiowana (perspektywy uczniów, rodziców, administracji szkolnej, nauczycieli oraz aktywistów). Dzieci z rodzin migrujących mają prawnie zagwarantowany dostęp do edukacji w Polsce, jednak wiele z nich zmaga się z procesem integracji i poczuciem przynależności do polskiej szkoły i polskiego społeczeństwa. Sesja ma na celu przeprowadzenie dialogu badaczy reprezentujących różne dyscypliny naukowe z praktykami na bieżąco zajmującymi się edukacja dzieci z rodzin migrujących.
Do udziału w niniejszej sesji zapraszamy osoby, które przedstawią wyniki badań empirycznych i analiz na poniższe przykładowe tematy:
- sytuacja dzieci z rodzin migrujących w szkołach publicznych, społecznych oraz prywatnych w różnych miejscowościach w Polsce,
- procesy integracji społecznej na poziomie klasy, szkoły oraz społeczności koleżeńskiej
- edukacja wielokulturowa w szkole wobec dzieci z rodzin migrujących,
- rola zajęć pozaszkolnych w integracji społecznej,
- praktyki wokół wielojęzyczności dzieci, zachowania języka rodzimego, komunikacji w rodzinie, środowisku szkolnym i pozaszkolnym,
- instytucje, programy i osoby udzielające wsparcia dzieciom z rodzin migrujących,
- post-migracyjne dzieciństwo w przestrzeni klasy i szkoły.
W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.
Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.