Laboratorium Terra Diversa Laboratorium Terra Diversa
  • Start
    • Misja
    • Cel
    • Struktura
    • Koordynatorzy
    • Zespół
    • Rada programowa
    • Finanse
  • Aktualności
  • Projekty
    • Trwające
    • Zrealizowane
  • Biblioteka LTD
    • Artykuły
    • Książki
    • Nasze publikacje
    • Inne
  • Kontakt
Laboratorium Terra Diversa Laboratorium Terra Diversa
  • Start
    • Misja
    • Cel
    • Struktura
    • Koordynatorzy
    • Zespół
    • Rada programowa
    • Finanse
  • Aktualności
  • Projekty
    • Trwające
    • Zrealizowane
  • Biblioteka LTD
    • Artykuły
    • Książki
    • Nasze publikacje
    • Inne
  • Kontakt

KBNM-2023

KONFERENCJA KOMITETU BADAŃ NAD MIGRACJAMI PAN

20-22 wrzesień 2023, Białystok
  1. Start
  2. Sesje tematyczne
  3. INTEGRACJA DZIECI Z RODZIN MIGRUJĄCYCH W POLSKICH SZKOŁACH I SPOŁECZNOŚCIACH LOKALNYCH (Izabella Main – UAM, Elżbieta M. Goździak – UAM)
  • Aktualności
  • Program konferencji
  • Sesje tematyczne
  • Warsztaty
  • Rejestracja
  • Dane do przelewu
  • Informacje praktyczne
  • Wydarzenia towarzyszące
  • Kontakt
Szczegóły
Sesje tematyczne

INTEGRACJA DZIECI Z RODZIN MIGRUJĄCYCH W POLSKICH SZKOŁACH I SPOŁECZNOŚCIACH LOKALNYCH (Izabella Main – UAM, Elżbieta M. Goździak – UAM)

Globalizacja, migracje zarobkowe dorosłych, ucieczki przed konfliktami zbrojnymi powodują wzrost liczby dzieci z rodzin migrujących osiedlających się w Polsce. Termin „dzieci z rodzin migrujących” obejmuje dzieci urodzone za granicą lub w Polsce, których rodzice urodzili się za granicą, dzieci w polskich lub mieszanych rodzinach, które część swojego dzieciństwa (i edukacji) spędziły za granicą oraz dzieci repatriantów, tj. dzieci urodzone w Azji Środkowej, które są repatriowane z rodzinami w ramach organizowanych przez państwo programów dla potomków obywateli polskich.

„Dzieci są przyszłością i przyszłość należy do nich”. Edukacja formalna jest często rozumiana jako klucz do przyszłości dzieci imigrantów, umożliwiający im integrację w społeczeństwie przyjmującym. Integracja jest jednak pojęciem spornym. Udana integracja, często zależy od płci i klasy społeczno-ekonomicznej oraz różni się w zależności od perspektywy, z której jest definiowana (perspektywy uczniów, rodziców, administracji szkolnej, nauczycieli oraz aktywistów). Dzieci z rodzin migrujących mają prawnie zagwarantowany dostęp do edukacji w Polsce, jednak wiele z nich zmaga się z procesem integracji i poczuciem przynależności do polskiej szkoły i polskiego społeczeństwa. Sesja ma na celu przeprowadzenie dialogu badaczy reprezentujących różne dyscypliny naukowe z praktykami na bieżąco zajmującymi się edukacja dzieci z rodzin migrujących.

Do udziału w niniejszej sesji zapraszamy osoby, które przedstawią wyniki badań empirycznych i analiz na poniższe przykładowe tematy:

- sytuacja dzieci z rodzin migrujących w szkołach publicznych, społecznych oraz prywatnych w różnych miejscowościach w Polsce,

- procesy integracji społecznej na poziomie klasy, szkoły oraz społeczności koleżeńskiej

- edukacja wielokulturowa w szkole wobec dzieci z rodzin migrujących,

- rola zajęć pozaszkolnych w integracji społecznej,

- praktyki wokół wielojęzyczności dzieci, zachowania języka rodzimego, komunikacji w rodzinie, środowisku szkolnym i pozaszkolnym,

- instytucje, programy i osoby udzielające wsparcia dzieciom z rodzin migrujących,

- post-migracyjne dzieciństwo w przestrzeni klasy i szkoły.

Copyright © 2025 Laboratorium Terra Diversa. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.
W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies. Usuń ciasteczka

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.

Rozumiem